dinsdag, april 25, 2006

Zoektocht naar financiële steun (verslag) [deel 1]

Van de universiteit heb ik de mogelijkheid gekregen voor een jaar naar de Shinshu universiteit te gaan. Door een uitwisselingsovereenkomst met de KULeuven wordt het inschrijvingsgeld door de Shinshu universiteit betaald. Dit is een grote hulp, maar hierbuiten is er geen financiële steun beschikbaar. Ik ben dus op zoek moeten gaan (en ben nog steeds op zoek) naar financiële steun om mijn verblijf te bekostigen. Hieronder is een klein overzicht van de stappen die ik ondernomen heb in mijn poging deze steun te verkrijgen.

1) Monbusho beurs
Samen met een tien-tal medestudenten (zowel 2e bachelor als licentiaat's), heb ik mij ingeschreven voor een Monbusho beurs. Hiervoor moest ik ten eerste een deel papieren invullen en documenten verzamelen. Vervolgens was er een schriftelijke en mondelinge test. Over het papierwerk is er niet zoveel te zeggen, buiten dat je er best op tijd mee begint (met andere woorden vroeger dan dat ik het gedaan heb). Over de testen die er waren, heb ik eigenlijk hetzelfde te zeggen als wat ik van de oudere studenten (maw. studenten die de testen al eens ondernomen hebben) erover te zeggen hebben. Dit is dat ze best wel moeilijk waren. Het niveau was wat hoog voor een 2de bachelor student. Dit is vooral op het schriftelijke deel bedoeld. Het mondelinge ging een heel deel vlotter. De twee personen die mij ondervraagden leken zich qua taalgebruik aan te passen aan mijn niveau, dus het kan daarom zijn dat het beter leek te gaan als het schriftelijke gedeelte.
Enige tijd later kreeg ik een brief in de bus van de Japanse ambassade. Hierin werd mij meegedeeld dat ik spijtig genoeg niet in aanmerking kwam voor een Monbusho beurs.

2) Rotary Club
(volgt later)

3) Financiële steun van Japanse bedrijven in België
(volgt later)

4) Honda beurs
(volgt later)

5) Heiwanakajima beurs
(volgt later)

Geen opmerkingen: