donderdag, april 12, 2007

14 dagen Tokyo

Zoals in mijn vorige post vermeld staat, ben ik de laatste dagen van de lentevakantie 14 dagen naar Tokyo geweest. Deze paar weken heb ik veel gezien/bezocht en is er veel gebeurd. Omdat dit uitgebreid beschrijven te veel zou kosten, ga ik het houden met een korte beschrijving van wat ik gedaan heb. Of dat is alleszins de bedoeling, mij kennende is de kans redelijk dat het toch vrij lang gaat worden :-)

24 maart
Mijn vertrek naar Tokyo met de bus. Ik was van plan om vroeg te vertrekken om 2 dagen naar de Tokyo International Anime Fair te gaan, maar door het vrij laat boeken van mijn busticket ben ik pas laat kunnen vertrekken en heb ik deze dag niet veel speciaals meer gedaan in Tokyo.

25 maart
Vandaag stond er dus de Anime Fair op het programma. Ik ben samen gegaan met'n meisje van de V.S. die de vorige avond vroeg of'k nie meeging (vermits zij ook ging en met twee me leuker leek dan alleen te gaan).
De Anime Fair, een van de grootste Anime bedoeningen ter wereld (blijkbaar), was wel cool, maar niet wat ik er van verwacht had. Als een long-time F.A.C.T.S. bezoeker stelde ik mij iets als de jaarlijkse F.A.C.T.S. beurs in België voor, maar zo was het niet. Wat er vooral gebeurde op die Fair was: veel mensen die veeel gratis stuff uitdeelden (stickers, flyers, magazines, postkaarten, ...), met anime te maken hebbende mensen die geinterviewd werden en waaraan vragen gesteld konden worden, voorstellingen van allerlei anime-related dingen, ... Hetgeen dat ik zocht, nl. standjes waar stuff te kopen viel, was er niet zoveel. Maarja, het was hoedan ook cool om door zo'n grote ruimte vol met anime-related stuff te lopen. De life-size modellen van Anime-karakters (oa. van Naruto en Bleach) vond ik zeer cool.
Anyway, omdat het dus toch niet was wat we verwacht hadden, zijn we vrij vroeg (rond 14:00) terug vertrokken en hebben we de rest van de namiddag/avond in Odaiba rondgelopen en ons bezig gehouden.

26 maart
Deze dag werd het een bezoek aan Akihabara. Het meisje van de V.S. (Heather) had er afgesproken met een Japanse die haar zou rondleiden, en vroeg of ik niet mee wou. Ik was zowiezo van plan om naar Akihabara te gaan een van die dagen, dus ben ik meegegaan. Deze keer was er trouwens een Japanse om ons rond te leiden, zodat het veel minder zoeken was naar interessante winkels :-)
We hebben gedaan: een hele hoop winkels bezocht. Manga en Japanse comics winkels, anime figures winkels (zowel nieuwe als tweedehands figures), winkels met kostuums (vooral maid kostuums waren het die ze er veel hadden, ik was verrast door de hoeveelheid soms), ... Als afsluiter zijn we in een maid cafe iets gaan eten en drinken. Het was een eerder gewoon maid cafe (volgens de Japanse die ons vergezelde), maar het was hoe dan ook interessant om meegemaakt te hebben :-)
Rond een uur of half 6 zijn wij en de Japanse onze eigen weg uitgegaan en hebben we de rest van de avond nog wat in Akihabara rondgelopen.

27 maart
Deze dag wou ik naar het tweedehands boekenwinkel district (of hoe ge't ook noemt) in Kanda (of eerder Jimbocho?) gaan. Dit was iets waar Heather ook naartoe wou, dus zijn we samen gegaan. Net zoals de Anime Fair was dit tweedehands boekenwinkel gebied niet helemaal wat ik ervan verwacht had. Er waren veel meer winkels dan ik dacht die oude en dus vrij dure boeken verkochten. Ook heb ik vrij weinig Engelstalige boeken gevonden. Dit is nu niet zo abnormaal (het is hier Japan trouwens), makom. Er zouden ook winkels zijn die vooral Engelse boeken verkochten, deze heb ik dus niet gevonden (dat is miss wat ik eerder bedoelde). Na een 10-tal boekenwinkels binnen te zijn geweest en nog eens evenveel voorbijgewandeld te zijn, was mijn goesting om deze Engelstalige boekenwinkels te zoeken ook over eigenlijk.
We zijn daarom van locatie veranderd en hebben de rest van de namiddag/avond in Shinjuku rondgelopen. We hebben er oa. de Shinjuku Gyoen National Garden bezocht. Het was heel schoon daar met sakurabloesems waar je ook keek, en veel groepen mensen die er gezellig zaten te hana-mi'en.
Savonds ben ik met wat mensen van de hostel iets gaan drinken en hebben we wat zitten babbelen en kaarten.

28 maart
Deze vierde dag (en laatste dag dat ik alleen in Tokyo zat) ben ik de buurt rond het keizerlijk paleis en rond de Tokyo Tower gaan verkennen. Het keizerlijk paleis zelf heb ik niet gezien, want ik vond de poort vanwaar dit mogelijk zou moeten zijn niet. Dan ben ik maar naar de Higashi Gyoen geweest, waar het heel schoon was.
Ook deze avond was het savonds iets gaan drinken met mensen van de hostel en wat babbelen, kaarten en tv kijken. Hoewel ik het toen ik het hele hostel-gedoe (zo met al die mensen die je niet kent beginnen praten) eerst maar niks vond (ik vond het wat te druk en luid eerst), ben ik het best wel plezant gaan vinden. Het ware zeer toffe mensen daar in de hostel.

29 maart
Vandaag kwam Joke aan in Japan. Ik zou haar 10 dagen lang wat van Japan laten zien.
Deze dag was het vroeg opstaan, naar het Narita Airport gaan, Joke opwachten, naar Asakusa gaan, inchecken in de hostel en dan Asakusa wat verkennen. 'sAvonds hadden we afgesproken met Hans (een medestudent uit Leuven die nu voor een jaar in Tokyo studeert) en zijn vriendin om iets te gaan eten in Asakusa. We hebben wat bijgepraat en stuff ... twas plezant. Ik heb ook wat aanraders (oa. Nikko) en afraders (oa. Fuji-san) gekregen voor plaatsen om te bezoeken.

30 maart
De voormiddag en vroege namiddag waren gevuld met valiezen sleuren naar een nieuwe verblijfplaats. Bij het regelen van deze verblijven leek het ons leuk om wat verscillende verblijven te proberen (zoals oa. een Japanese style ryokan, waar we nu naartoe gingen). Iets waar ik niet echt over nagedacht had was het feit dat het zeer kut is om met zware valiezen heel de weg door metro- en treinstations af te leggen. Maarja, da weet ik dan voor volgende keer :-)
Na ingechecked te zijn, hebben we Shinjuku wat verkend.

31 maart
Vandaag zijn we Harajuku en Shibuya gaan verkennen. In Harajuku hebben we gezien: de Meiji Jingu (waar we nog juist het eind van een trouwfeest hebben kunnen zien. Allez, we hebben de foto-shoot kunne zien, de trouw zelf niet, maar het was hoe dan ook cool om gezien te hebben vond ik), Yoyogi-koen (waar der veel mense an't hana-mi'en waren en waarrond er allerlei mensen muziek aan het performen waren) en Takeshita-dori (waar der veel leuke/goeie/goedkope winkels zijn).
In Shibuya hebben we gewoon wat rondgelopen in de grote shopping complexen die er zijn (zoals Shibuya 109 en Parco).

1 april
Omdat ik hier in Japan voor een jaar in Matsumoto verblijf, zijn we ook voor een paar dagen naar Matsumoto gekomen (met de bus), zodat ik mijn "kot", universiteit en de bezienswaardigheden hier in Matsumoto wat kon laten zien.
Deze eerste dag in Matsumoto (we zijn aangekomen rond 2 uur denk ik) zijn we naar mijn "kot", de universiteit en omgeving gaan kijken. 'sAvonds hebben we op mijn kot een film gezien, wat best plezant was eigenlijk.

2 april
De tweede dag in Matsumoto stonden er wat bezienswaardigheden op het programma. Zo zijn we oa. naar Agata-no-mori Park, Nawate-dori met de Yohashira schrijn en natuurlijk ook naar het kasteel van Matsumoto (waar het memorabele voorval het door twee zwanen opgegeten worden van een dode vis was en dus niet het kasteel :-p) geweest.
in de vooravond zijn we naar het Internationaal Centrum van het univ geweest, een van de werknemers wou Joke ontmoeten :-) 'sAvonds was het weer movie-time.

3 april
3 april gingen we terug richting Tokyo. Na ingechecked (in een ryokan in Asakusa) te zijn hebben we de rest van de namiddag/avond in Ueno gespendeerd.

4 april
Vandaag hebben we een daguitstapje naar Kamakura gemaakt. Het was heel goed weer die dag, wat de dag direct goed maakte. We zijn met de trein tot Kita-Kamakura gegaan en zijn daar een wandeling langs een aantal bekende tempels (Ik kan mij nu enkel de Engaku-ji herinneren) begonnen. Na drie tempels bezocht te hebben, waren we het tempels-zien eigenlijk wat beu. Blijkbaar was tempels bezoeken toch niet zo echt mijn ding. Het centrum van Kamakura (of hoe je het ook ma noemen), was niet zoals ik het me had voorgesteld. Ik zat voor Kamakura met het beeld van een rustige, typisch Japanse stad in mijn hoofd. Maar zo was het niet. Het was er heel druk, niks dan winkels, en ... ja, da is't eil. Na gelunched te hebben zijn we de Daibutsu (het grote boeddha beeld waarvoor Kamakura bekend is) gaan bezoeken en vervolgens teruggekeerd naar Asakusa, waar we de rest van de avond rondgelopen hebben.

5 april
De voormiddag van deze dag zijn we naar het ghibli museum geweest, iets waar ik best naar uitkeek. Echt cool was het daar. Een beschrijving van het museum ga ik niet geven, een heel goede (vind ik) is te vinden op deze site [Tautoz.com]. Maar ik vond het wel geweldig daar. Vooral de robot uit "Laputa: Castle in the sky" die op het dak stond vond ik super.
Vervolgens zijn we naar Odaiba gegaan om daar de rest van de dag te spenderen.

6 april
Vandaag was het weer tijd voor een daguitstapje, deze keer naar Nikko. Een goede planning die je (zo merkten we) best hebt voor je zo'n daguitstap doet, hadden we niet. Dit had de volgende gevolgen: na een Free Pass voor Nikko gekocht te hebben (omdat dit goedkoper leek te zijn), merkten we dat de trein naar Nikko net (10 min eerder ofzo) vertrokken was en we bijna twee uur moesten wachten). We zijn dan nog maar eens naar de kaminari-mon en bijhorende schrijn geweest. Door dit late vertrek kwamen we pas rond iets na 1 aan in Nikko. En na gegeten te hebben, de weg opgezocht te hebben en we klaar waren om te vertrekken, was het al bijna 2 uur. Vermits de schrijnen/tempels die we wouden bezoeken hun deuren sluiten om 17:00 hadden we dus niet zoveel tijd meer. Geleerd voor volgende keer: alles beter plannen en goed op tijd vertrekken.
We hebben bezocht: De Rinnoji tempel, de Sosho-gu schrijn en ik denk de futarasan schrijn. Tegen dat we hier mee klaar waren was het 17:00 en zat het sight-see'en er zowat op. Net zoals in Kamakura heb ik gemerkt dat zo schrijnen bezoeken toch niet echt mijn ding is. Het is wel schoon om eens gezien te hebben, maar zo speciaal vind ik het niet.
Echt veel gebruik van onze Free Pass hebben we niet gemaakt. Twe ritjes, van in't totaal 300 Yen, njah :-p Om goed gebruik te maken van zo'n Free Pass moet je ofwel meerdere dagen in Nikko blijven, oftewel goed op tij vertrekken zodat je de hele dag dingen kunt bezoeken (en niet enkel een namiddagje) :-)

7 april
Voormiddag en vroege namiddag: De buurt rond het keizerlijk paleis verkennen, gevolgd door een wandeling naar de Tokyo Tower (die Joke, ondanks dat een van de dingen die ze het liefst wou zien in Japan was, toch maar niks vond zo van dichtbij in het echt). De rest van de namiddag en de avond hebben we in de Tokyo Dome City gespendeerd, waar we vooral gewinkeld hebben.

8 april
De vakantie in Tokyo zit er op. 'sMorgens heb ik Joke naar het vliegveld gebracht en ben ik zelf naar Shinjuku gegaan (na een tussenstopje in Akihabara waar ik nog wat anime-figures gekocht heb :-p) waar mijn bus terug naar Matsumoto vertrok.

Conclusie: 16 zeeeeer leuke dagen waren het. Zo mogen er zeker meer vakanties volgen ^_^ Een very goeie afsluiter van de lentevakantie. Merci voor mij te zijn komen bezoeken, Joke, twas heeel plezant!! ^_^

Ik vond het ook heeeeel leuk Kevintje :-D ^_^

Blij dat jij en jullie een fijne tijd beleefd hebben!

Ik heb genoten van de massa foto's!

Wat is "hanami'en" :-)

En ik zal in 't vervolg wachten met comments geven tot Joke er een gegeven heeft :-P

Gerda

Jipo zei

Hanami is een japans woord. Letterlijk betekent het: bloemen kijken. Maar waar't op neer komt is gezellig in groep samenkomen onder of in de buurt van een kersenbloesemboom neer te gaan zitten, er te eten en drinken, babbelen, u amuzeren en in principe ook de bloesems bewonderen (hoewel dit soms wel vergeten wordt).

Meer uitleg op Wikipedia. [http://en.wikipedia.org/wiki/Hanami]

Anoniem zei

Burberry Outlet mark-down online.The Adept Burberry outlet www.burberryoutlet--store.comAccumulation to rotate in return trashy Burberry escape hatch products online. Detract from [url=http://www.burberryoutlet--store.com/]Burberry outlet[/url] loophole liberate off upto 70%, and self-ruling shipping!

Solid state lighting does not have any moving components inside it.
4 (blue) - to enhance wisdom and imagination,
emotions, calm the anger. The much talked about drawback,
the lack of evenly distributed light in LED lamps too has been now satisfactorily sorted out by Sharp with their proprietary coating technique of the glass enclosure.