zaterdag, maart 03, 2007

Matsumoto sightseeing (2)

Bonjour.

Op 25 februari ben ik voor de tweede keer op Matsumoto sightseeing geweest. Deze keer zou ik een paar verder gelegen plaatsen bezoeken. Maar vermits ik toch tijd genoeg had en het die dag goed weer was, was dat geen probleem.

Als eerste ben ik naar de 松本民芸館 (Matsumoto mingeikan, Matsumoto folk arts museum (ongeveer)) geweest. Dit is een museum van zoals de naam zelf zegt "folk art", van dingen gebruikt door gewone mensen. Enkele van de dingen die er te zien zijn, zijn: potten (groot en klein), borden, opbergdoosjes (voor wat kon ik niet lezen), kammen, scharen, messen, poppen, kasten, enz. Hoewel er wel interessante dingen te zien zijn, dingen waardoor je een beeld krijgt van hoe het leven van de gewone mens in Japan er vroeger (de Edo periode, het vooroorlogse Japan, ...) uitzag, vond ik er eigenlijk niet zoveel aan. Het was niet iets dat mij "oooh" (ofzo) doet zeggen. Ik werd eigenlijk meer geraakt (of iets in die richting), door het huis zelf (vb. de tatamimatten, de houten balken die erin gebruikt zijn, ... dan wat er tentoongesteld was. Maargoed, ieder zijn ding he :-)
[Btw: de weg naar deze 松本民芸館 was wat langer als ik dacht, het plan op de site van Matsumoto was niet echt op schaal zo bleek.]

Het volgend item om het schema was de 松本市立考古博物館 (Matsumoto shiritsu koukohaku hakubutsukan). Dit is een museum, gewijd aan (overblijfselen van) gebouwen uit de Jomon en Kofun periodes. Buiten deze gebouwen zijn er ook artifacten tentoongesteld, gevonden bij opgravingen in die buurt.
Dan om verder te gaan moet ik zeggen dat ik deze informatie van het internet heb, en niet weet omdat ik er geweest ben. Want hoewel ik van plan was om er naartoe te gaan, is het mij niet gelukt. Ik had de weg goed opgezocht, en deze was eigenlijk niet zo moeilijk. Het plan dat ik gebruikt had, was echter niet op schaal heb ik onderweg gemerkt. Het enige wat ik moest doen was een lange weg volgen en dan zou ik het uiteindelijk wel tegenkomen (ongeveer). Een eerste probleem was dat die weg bijna de hele tijd bergop ging. En een tweede probleem was dat ik er maar niet geraakte. Na mij na een half uur bergop fietsen aardig in het zweet gewerkt te hebben, heb ik het opgegeven en ben ik teruggekeerd. Ik was eigenlijk stikop en zou zowiezo niet veel verder gekund hebben.
De terugweg was best wel leuk, tegen een aardige snelheid het hele stuk terug bergaf ... nice :-) De wind deed mijn ogen hierbij aardig tranen, waardoor het wel een beetje abunai was, maarja, pech :-)
Na een heel stuk terug te zijn gereden kwam ik een bord tegen dat mij intrigeerde. Ik zag namelijk een pijl naar een dierenkerkhof. Ik heb nog nooit een dierenkerkhof gezien, dus daar wou ik wel eens naartoe. (vermits ik niet bij de 松本市立考古博物館 ben geraakt). Maar ook dat mocht niet wezen. De weg die ik moest nemen om bij dat kerkhof uit te komen ging nog stijler omhoog dan de weg naar de 松本市立考古博物館 -_- Dus na een 5 minuutjes ofzo, heb ik ook dat idee opgegeven.

De hele weg terug naar huis, en op de kaikan rusten is het geworden :-)

Foto's:

Op weg naar de kaikan had ik dit zicht op de besneeuwde
bergen rond Matsumoto. Het zat er echt heel schoon uit.
Spijtig genoeg geeft deze foto dat zo slecht weer.

De buitenkant van de 松本民芸館.

Geen opmerkingen: