maandag, maart 05, 2007

Matsumoto sightseeing (3)

03 februari '07, tijd voor een derde Matsumoto sightseeing.

Hina Matsuri
Deze dag wordt er in Japan hina-matsuri ("Poppen Festival") gevierd. Het hina-matsuri is een jaarlijkse gebeurtenis (telkens op 3 maart), waarbij een dochter een gezond, energiek volwassen worden toegewenst wordt. Belangrijk bij dit feest, is een poppenset die je voor je dochter in je eigen huis tentoon stelt. Deze poppen worden opgesteld op een trapvorm met een rood doek op, en stellen de keizer, keizerin, muziekanten en andere aanwezigen van het keizerlijk hof tijdens de Heian periode voor. Allen zijn ze gekleed in de traditionele hofkledij van die periode.

Een voorbeeld van een dergelijke poppenset.

Idem.

馬場家住宅
Nu we in Japan zijn, wouden ik en Manyee, wel eens zo'n poppenset in het echt zien. Na wat zoeken, bleken er in de 馬場家住宅 (babakejuutaku, "horse riding ground residence") in Matsumoto een deel van deze poppensetten tentoongesteld te zijn. Deze zijn we gaan bekijken.

De 馬場家住宅 is een prive residentie uit de Edo periode. Als representatief voorbeeld van een prive woning in het noord-wetelijk deel van de Nagano prefectuur in de late Edo periode, werd het in 1996 aangeduid als belangrijke nationale schat. [Wikipedia]

Omdat de residentie een aardig stuk van de kaikan verwijderd ligt, zijn we er met de bus naartoe gegaan. Het was weer even geleden dat ik nog eens een bus genomen had, ook nog wel eens leuk :-)

De residentie zelf vond ik heel schoon. Zo traditionele Japanse bouwkunst is iets waar ik graag naar kijk. Al door de residentie wandelend dacht ik regelmatig "hier zou ik wel eens een paar weken willen verblijven". Ik vond het een ideale plaats om een rustige relax vakantie door te brengen. In enkele van de kamers had je namelijk een heel mooi uitzicht op de tuin rond het hoofdgebouw. Qua goed en peaceful wonen wisten de Japanners vroeger zeker wel wat ze aan het doen waren.

De poppensetten dan, waar we eigenlijk voor gekomen waren, die waren wel schoon om eens gezien te hebben, maar zoveel deed het me eigenlijk niet. Ik was veel meer in de ban van het huis en de tuin errond :-)

Een zicht op de tuin vanuit een van de kamers in het hoofdgebouw.
Geweldig toch, niet?

Idem.

Een beschilderde schuifdoor in het hoofdgebouw.
Zo'n dinge vind ik geweldig :-)

Manyee en ik voor het hoofdgebouw van de residentie.

Idem.

Bijna idem.

lunch
Door het kleine aantal bussen dat er stopte bij die residentie, moesten we zo'n twee en half uur in de residentie zien te spenderen. Maar zoveel was er eigenlijk niet te zien, en na een klein uur waren we al klaar.

We hebben ons dus buiten neergezet en de lunch die we op voorhand gekocht hadden genuttigd. Het waren onigiri-rollen (zalm+mayonaise). Gesukkeld da we hebben om die open te krijgen :-D Zoals het bij een driehoekige onigiri ook het geval is, was het op een speciale manier ingepakt, zodat de nori errond, de rijst niet raakt (zodat deze krokant/droog blijft I presume).

Toen we daar naast de weg zaten, met een uitzicht op velden en bergen, kwam er een oude kerel naar ons toegewandeld. Hij wou met ons praten, en begon zoals al dit soort mensen met de vraag van welk land we waren. Ik en Manyee waren echter niet echt in de mood om te praten met hem. Enkele redenen: 1) Ik was aan het eten, 2) ik verstond hem niet zo goed , en 3) ikzelf ben eignelijk meestal niet in de mood om met dit soort onbekende mensen te praten. Het mag dan wel een heel goede manier zijn om nieuwe Japanners te leren kennen en je Japans te oefenen, door telkens weer die zelfde vragen (van waar ben je? welke taal spreken ze in belgie? chocolade, niet waar? wat is er nog bekend in belgië? ...) gesteld te krijgen hoeft het voor mij niet.

Toen we na gegeten te hebben nog steeds bijna een uur tijd hadden voor de bus kwam, zijn we tevoet terug beginnen wandelen. Het was heel goed weer die dag, zodat het heel aangenaam was om te wandelen, en bovendien konden we op deze manier een paar bushaltes verder opstappen en onszelf de busrit wat goedkoper maken :-)

shoppen
Eerst waren we van plan om na de poppen te hebben bezichtigd, naar een ukiyo-e museum (ook ergens in Matsumoto) te gaan. Maar door de weinige bussen die er naar de 馬場家住宅 reden, waren we later als verwacht terug in Matsumoto en vonden we het te laat om nog naar het ukiyo-e museum te gaan. We zijn dan wat gaan shoppen :-)

時計博物館
Na het shoppen hadden we nog steeds tijd over en besloten we naar het uurwerken museum in Matsumoto te gaan. Dit was zowiezo een van de dingen waar we nog naartoe wouden gaan ooit.

De 時計博物館 (tokei hakubutsukan, uurwerk museum) is een vrij recent (in 2002) geopend, aan het Matsumoto stedelijk museum geaffilieerd museum. Zoals uit de naam van het museum al duidelijk is, worden er uurwerken en klokken tentoongesteld. De collectie van het museum bestaat uit zo'n 400 uurwerken, gaande van zakhorloges tot grote staande klokken. Van deze collectie worden er zo'n 110 stuks permanent tentoongesteld. Het meest opvallende uurwerk van het museum is het 11m grote uurwerk met een slinger van 5,6m dat in de voorgevel van het gebouw is verwerkt. [Wikipedia] Hoewel ik de collectie die tentoongesteld wordt wat klein vond, waren er best interessante uurwerken bij. Zo hadden sommige uurwerken een heel aparte vorm en werden andere aangedreven door een heel ongewoon mechanisme.

De reuze klok in het gebouw verwerkt.

dessert
Als afsluiter van deze Matsumoto sightseeing zijn we een ijs gaan eten in een van de restaurants in de JUSCO departmentstore (of wat het ook moge zijn). We waren er reeds een keer geweest, toen we pas in Matsumoto aangekomen waren en hadden er toen een heerlijke ijs gegeten. Dit wouden we nog een keer doen.

De keuzes waren deze keer ander, maar zeker niet slechter. Ik ging voor banaan-chocolade cake-ijs. En als je je zou afvragen "cake-ijs"? Wel, de foto hieronder verklaart zichzelf :-) Zoals altijd was het een ijs die bestond uit een hele hoop lagen, waaronder: chocoladesaus, cornflakes, slagroom, ijs (natuurlijk :-)). De cornflakes leken me wat raar, maar smaakten heel goed in het geheel.

Als speciaal dessert (ofzo) was er (tijdelijk?) trouwens ook een MEGA-IJS te krijgen. Een beker van 50cm hoog, gevuld met ijs, slagroom, saus, en een hele hoop andere dingen. Het zag er heerlijk uit. Maar als je die ijs op je eentje op zou eten ... echt veel bewegen moet je dan niet direct doen volgens mij :-D

Links, mijn ijs met een chocolade-cake er bovenop :-)
Rechts, Manyee's aardbeie ijs.

De reuze-ijs van 50cm in het uitstalraam.

Het was weer een goed gevulde en leuke dag :-)

Greetz,
Jipo

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Die foto's van dat ijs zouden verboden moeten worden!!

*kwijl*

Gerda

Anoniem zei

Ja, lap, nu zie ik just da mijn ma al zo'n domme comment heeft gepost :-P Die leest u blog meer dan ik :-P 't is zelfs zo erg da'k nieens meer weet over wa u post ging -_- Aaahja :-D over die poppetjes :-D die waren cool, en die tuin was heeeel mooi :-D en het ijs, njah daar kan ik nu niks meer op zeggen als mijn ma "kwijl" post -_- oohjee, vlug naar de volgende post :-P (eerst Gilmore Girls kijken) :-P