donderdag, februari 08, 2007

終了発表 (eindpresentatie)

06 januari 2007, was het de dag van mijn eind presentatie (終了発表, shūryō happyō). Nu ik erover nadenk heb ik hier op mijn blog mogelijk nog nie echt iets over gezegd. Wel, dan zal ik het hier doen :-) Dit eerste semester heb ik hier in Japan geen gewone vakken gevolgd, samen met andere Japanners, maar een Japanese Intensive Course (zoals ze het hier noemen). Ik heb dus een kleine 4 maand bijna enkel vakken gevolgd, gericht op de verbetering van onze (= wij buitenlandse studenten) vaardigheid Japans. Hoewel het nier verplicht was, heb ik hierbuiten ook nog enkele extra vakken voor buitenlandse studenten gevolgd, oa. een vak over Japanse uitdrukkingen en een over de Japanse maatschappij.

Dan over die eindpresentatie. Die Japanese Intensive Course (JIC) is een geheel van vakken en als je je best doet, krijg je op het eind van de cursus een certificaat waarop staat dat je geslaagd bent. Opdat je dit certificaat krijgt, dien je een presentatie te geven, nl. die eindpresentatie. Als toeschouwers waren er proffen, die een beoordeling schreven, en studenten (zowel Japanners als buitenlanders).

Het onderwerp van mijn presentatie was het probleem van de daling van leervermogen onder Japanse studenten (学力低下問題, gakuryoku teika mondai), maar daar ga ik nu nie verder op ingaan.

De voorbereiding voor de presentatie was best wel stresserend. In het begin had ik redelijk wat problemen met het vinden van een goede structuur voor mijn presentatie, en nadien ook met de verwoording van wat ik wou zeggen. Maar na de slides en het script x aantal keer te hebben (laten) verbeterd en herschreven is het toch af geraakt. De presentatie zelf dan, door zenuwachtigheid is het wel iets minder vlot gegaan, of miss beter, heb ik meer van mijn blad afgelezen als ik zou gewild hebben. Maarja. Al bij al viel het nog mee denk ik.

Dan nog iets over mijn presentatie, ik heb perongeluk het hoofd van het departement (voor wat ik er van begrijp is hij het hoofd van het internationaal centrum op’t univ, daar waar de lessen Japans die ik volg gegeven worden) een beetje kwaad (of unhappy alleszins) gemaakt. In mijn presentatie heb ik perongelijk gezegd dat ik het Japans onderwijs systeem misschien toch niet zo goed vind (omdat het problemen als die daling van leervermogen voortbrengt). Toen het tijd was voor vragen van het publiek, begon hij een uitleg te doen dat ik niet zomaar zo’n uitspraak kan doen, dat de redenen die ik gaf moeilijker waren dan dat ik ze liet uitschijnen. Hij begon ook vragen te stellen als “dus van de Japanners die gij hier op school tegen komt vind gij da die er niet zo slim uit zien?” Hij had precies begrepen dat ik vond dat alle Japanners dommer aan het worden zijn. Maar ik had het allemaal niet zo slecht bedoeld. Maarja. Ik was blij toen de tijd voor vragen te stellen voorbij was :-)

Dan verder, zoals ik zei heb ik gisteren mijn eindpresentatie gegeven. Doordat die eindpresentatie de laatste opdracht voor de JIC was, wil dit zeggen dat ik vanaf nu vakantie heb :-D Voor mij is de lente-vakantie begonnen ^_^ En het is een best lange vakantie, een kleine 2 maand. Officieel is de lentevakantie gedaan op 30 maart ofzo, maar de eerste week is het nog geen les, dus da kan als nog een week extra verlof gezien worden.

Qua plannen voor deze lente vakantie sta der nog nie echt veel vast. Eind maart, begin april ga ik nog eens naar Tokio, maar dat is het dan ook. Verdere reizen zullen tijdens de vakantie zelf beslist worden.

Voor volgend semester staat er op het schema: gewone lessen volgen aan de faculteit Letteren, samen met de Japanse studenten hier op het univ. Opdat ik de lessen zou kunne volgen (begrijpen) ga ik buiten relaxen en rondreizen, ook mijn Japans wa onderhouden, of beter: wa proberen te verbeteren. Want met mn huidig niveau lijkt het me nog altijd vrij moeilijk om gewone lessen te volgen. Maarja, ik zal wel zien :-)


Enkele foto's:








Geen opmerkingen: