vrijdag, februari 23, 2007

Matsumoto Sightseeing (1)

Ondertussen zit ik bijna 5 maanden in Matsumoto, en hoewel hier best aardig wat te bezichtigen valt, heb ik nog maar weinig van Matsumoto gezien. Nu het vakantie is moet daar verandering in gebracht worden vond ik. Daarom besloot ik gisteren (22 februari '07) eens op te zoeken wat er zoal te zien valt en er ook naar toe te gaan.

Vrij snel viel mijn oog (bij het bekijken van een kaart) op Alps Park (アルプス公園) en de Former Kaichi School (旧開智学校), twee volgens mij aardig bekende dingen hier in Matsumoto. Maar deze dingen zou ik samen met andere mensen (die nu op vakantie zijn) bezoeken, dus heb ik verder gezocht. Uiteindelijk besloot ik naar Agata-no-mori Park (あがたの森公園) te gaan, en zou ik daar zien wat ik verder zou doen.


1) Agata-no-mori Park (あがたの森公園)
In Agata-no-mori Park is de Old Matsumoto High School (旧制松本高等学校) te vinden. De Old Matsumoto High School was een instelling voor hoger onderwijs, opgericht in 1919 en afgeschaft in 1950.


Tegenwoordig worden de gebouwen van deze school beschermd en gebruikt als het Agata-no-mori Community Center.



In een van de gebouwen zijn enkele kamers opgesteld als aandenken aan vroeger (er is een betere manier om dit te zeggen, maar ik kan er niet opkomen).

Na het oude schoolgebouw doorwandeld te hebben (de blauwe rechthoek op het plan), heb ik wat door het park gewandeld. Iets wat me intrigeerde aan het plan (hier links) is dat een deel van het park, het Agata-no-mori is, oftewel, het Agata woud (of bos).


Wat ik best wel raar vond, vermits ik me iets heel anders voorstel als ik aan een woud denk. Of is het misschien wat er overblijft van het woud dat vroeger veel groter was?




Het was gisteren best goed weer en dus aangenaam om er rond te wandelen. Er zijn schone bomen en planten, heuveltjes, wandelpaden, een aardige vijver met stenen eilandjes waar duiven op zitten en eenden op slapen, ... Het is een ideale plaats om in de zomer (of op warme, zonnige dagen in het algemeen) met een boek in de hand te zitten, te relaxen. Iets wat ik ook van plan ben te doen ook :-)

Hieronder volgen nog wat foto's van het park.




























Dan als laatste, op een deel van het park waren een groep oudere mensen een spel aan het spelen waar ik de naam weer niet meer van weet. Dat soort spel heb ik vroeger nog gespeeld gehad. Toen ik ze bezig zag, kreeg ik er opeens zelf ook terug zin in :-)











Aan de ingang (of een van de ingangen) van het park, hing een plan van Matsumoto, met daarop een hoop dingen aangeduid als schrijnen, het kasteel van Matsumoto, Agata-no-mori Park, enz. Omdat de namiddag nog niet om was, ben ik naar enkele andere, in de buurt gelegen plaatsen gegaan (de blauw omkaderden).


2) Sanshi Kinen Park (蚕糸記念公園)
Op het plan stond nog een park, het Sanshi Kinen Park. Nog een mooie rustige plaats om rond te wandelen dacht ik. Viel dat even tegen. In het park aangekomen was ik eerst aan het twijfelen of ik wel juist zat. Het enige wat ik zag was een grote open plek (baseball veld), met daarachter wat bomen. In een hoek van het park was er ook een speeltuin. Niet echt wat ik me erbij voorgesteld had.
Nu juist heb ik de vertaling voor het woord 公園 (kouen) nog eens opgezocht [Waranwiki]. Buiten de betekenis die ik kende, nl. "park, stadstuin, plantsoen, openbare tuin", kan het blijkbaar ook "openbare speeltuin, publieke speeltuin, open speeltuin" betekenen, wat voor Sanshi Kinenn Park het geval was.
Lang ben ik hier niet gebleven.


3) Tsukama Schrijn (筑摩神社)
Vervolgens kwam ik aan bij de Tsukama Schrijn. Ook dit was een beetje een tegenvaller. Het was wel een schrijn met een hele hoop gebouwen, maar het lag er wat vervallen, verlaten bij. Een bord aan de ingang dat mij melde dat er de laatste tijd redelijk wat incidenten waren met naar beneden vallend hout (van de gebouwen) is hier een teken van.
Wel cool aan deze schijn was een boom met een groot gat in de stam onderaan (de foto die ik ervan getrokken heb is spijtig genoeg niet zo goed).








4) Fukashi Schrijn (深志神社)
Na wat zoeken tussen de kleine straatjes (de weg vinden ergens naartoe is niet mijn sterkste punt) kwam ik aan bij mijn laatste stop, de Fukashi Schrijn. Deze schrijn zag er direct heel wat beter uit. Fel rood en witte kleuren kwamen me tegemoet (allez, ik hen, maarkom). Ook hier was er een boom met een heel groot gat in, die hoedanook nog leeft. Toch wel sterk vond ik, zelfs een reuze gat kan die boom niet stuk krijgen.






En voila. Mijn namiddag was gevuld en Matsumoto een beetje meer gekend :-)


[Btw: zo met die kleinere fotokes werken is toch ma kut zenne. Een reden hiervoor: Hoe het mijn post er in het "edit-venster" uit ziet verschilt van de layout als ik op preview klik. En nog erger, deze preview versie verschilt van het uiteindelijke resultaat als ik het gepublished heb. Echt optimaal werkt die Preview dus ook niet echt :-) In't vervolg hou ik het bij grote, gecentreerde foto's met comments eronder]

Geen opmerkingen: