donderdag, november 09, 2006

Het weer

Sinds ik hier in Japan zit is de verhouding "regendagen"-"zonnige dagen" heel goed geweest. In de (bijna) 6 weken dat ik hier al zit, heeft het in totaal slechts een dikke week geregend. De andere dagen was het veelal warm en zonnig weer.
Ook al heeft (naar mijn mening) dus nog niet zoveel geregend, als het regent, dan giet het ook wel echt en dan giet het in een keer een hele dag en nacht door. Dit regenweer maakt de rivier die door Matsumoto loopt wel interessant om te zien. De eerste dag dat ik hier was stroomde er namelijk helemaal geen water door. Een paar dagen later heeft het twee dagen aan een stuk gegoten en was het direct een aardige stroom geworden. Hierna kan je het niveau van het water langzaam zien dalen op de warme dagen en in een keer trug zien stijgen als het nog een keer regent :-)
Dan inverband met de zonnige dagen. De zon schijnt hier vrij veel en als deze op je schijnt is deze best warm, het is net alsof het zomer is :-) Indien echter de zon achter de wolken kruipt, dan voelt het ineens een pak kouder aan. Dit is wel normaal, maar het verschil in temperatuur is toch vrij groot vind ik. Ook is de zonneschijn wel warm, maar soms is er een briesje dat best wel koud kan zijn.
Nog een rariteit van het weer hier is het verschil in temperatuur snachts en overdag. Dit verschil is namelijk vrij groot vind ik. Toen ik hier pas aankwam was het overdag echt zomerweer, maar smorgens en savonds kon je toch een jas gebruiken. Da's wel wa ambetant vind ik, want smorges heb ik een trui en jas nodig om het nie koud te hebben, en overdag zweet ik zelfs als ik enkel nog een T-shirt aan heb.
De laatste week is het hier aardig winter-achtig geworden. Smorgens (overdag ook?) kan je op de toppen van de bergen hier in de buurt al sneeuw zien liggen. Smorgens is het ook al ijzig koud buiten. Zo ben ik eergisteren smorgens rond half 9 eens naar het centrum gefietst en ik dacht dat mijn oren er af zouden vriezen. Ik wou toen echt dat ik een muts had. Diezelfde dag na de middag dan, was het weer aangenaam warm.

Dus om te onthouden over het weer hier: weinig regen en veel zonnige dagen, en een groot temperatuur verschil tussen snachts (en smorgens en savonds) en overdag.

Greetz,
Jipo ^_^

1 opmerking:

Anoniem zei

Heeii snoezeltje ^_^

Mss kunt ge eens een muts kopen? :-P (hoe origineel -_-) Maar die mooie handschoentjes van u moogt ge ook eens fotograferen als ge tijd hebt... :-) want int filmpke was't ni zo duidelijk (zelfs met terugspoelen :-D)

Kusje