dinsdag, november 28, 2006

Studiereis naar de Nihon Ginkou (Nichigin)

Maandag 27 november zijn we voor het vak "Japanners en de Japanse maatschappij" met de klas op studiereis naar de Bank van Japan (Nihon Ginkou) geweest.

Tijdens dit bezoek waren het twee grote dingen die we zouden leren:
  • Ivm de Bank van Japan.
    De Bank van Japan is geen gewone bank, het verschilt van gewone banken als de HachiJuuNi Bank waar ik klant ben. Welke deze kenmerken van de Bank van Japan waren is ter sprake gekomen.
    Om hier even een paar dingen te vermelden, de Bank van Japan:
    • maakt geld en vaardigt het uit
    • houd de economie stabiel door inflatie en deflatie te vermijden
    • is de bank van banken, dwz. de Bank van Japan levert geld aan andere banken, zodat deze banken met dit geld de verrichtingen van de klanten kunnen uitvoeren.
  • Ivm de economie in de Nagano prefectuur
    Dit onderwerp vond ik best interessant, maar ga er nu iet echt op ingaan, buiten te zeggen dat het op dit moment goed gaat met de economie in Nagano.

Het was een zeer goed geregeld en heel interessant (vond ik) bezoek. Ik ben allerlei dingen te weten gekomen over geld dat ik ervoor niet wist. Bv. welk deel van het bedrag van een voor een deel verbrand bankbiljet je terugkrijgt van de bank, hoe zwaar een "klomp" (dunno hoe ge da juist noemt) goud voelt, hoe groot een stapel van 40.0000.0000YEN (briefjes van 1000YEN) is, wat er gedaan wordt met oud/versleten geld (nl. het wordt versnipperd), ...


-Jipo-

Geen opmerkingen: