maandag, oktober 16, 2006

De eerste school-activiteiten (Deel 2)

12 oktober 2006 (donderdag) Vandaag was het de openingsceremonie en nog een mondelinge test.

Om 13:00 begon de ceremonie. In de voormiddag ben ik wat gaan winkelen (want had nog wat spullen nodig) en smiddags in de shokudo gaan eten. Hoewel het een openingsceremonie noemde ... het was niet wat ik mij bij een ceremonie voorstelde. De aanwezigen waren een 12-tal buitenlandse studenten en ongeveer evenveel leerkrachten/staff van het univ. De "ceremonie" hield het volgende in: de "baas" van ik denk het centrum voor buitenlandse studenten zei eerst een kort woordje om ons welkom te heten, vervolgens hebben wij studenten ons voorgesteld aan de proffen en hierna de proffen aan ons. En dat was het dan eigenlijk, niet wat ik een ceremonie zou noemen dus :-) Hierna hadden we 20 min pauze om vervolgens aan de mondelinge test te beginnen. Dit was ook anders als ik mij had voorgesteld. We moesten om beurt vertellen waarom we Japanologie studeerden, en soms enkele vragen hierover van de proffen beantwoorden. Aan de hand van dat zouden ze dan onze spreekvaardigheid inschatten (veronderstel ik). Toen we daar toch samen zaten hebben ze er ook direct een zeer korte lees-test aan toegevoegd ook. We moesten elk twee zinnen van een tekst lezen. Als we iets niet konden lezen moesten we het overslaan. Dit was miss nog een extra test om te zien hoe het zit met onze kennis van kanji.
Dit alles was vrij vroeg gedaan (denk zeker om 15:00), waarna we vrij waren de rest van de dag. Wat ik de rest van de dag nu gedaan heb, weet ik eignelijk niet meer, dusja, op naar devolgende dag :-)


13 oktober 2006 (vrijdag) Vandaag kregen we onze eerste lessen.

De eerste twee lessen waren niet de lessen die we normaal vrijdag voormiddag zullen krijgen, maar een introductieles (om het zo te noemen). We begonnen met een oefening om meer over elkaar te weten te komen. We moesten per twee met elkaar praten en elkaar vragen stellen over hobbies, sport, leeftijd, ... Dit gedaan hebbende moesten we de andere persoon aan de klas voorstellen. Was wel leuk. Ook was er nog een introductie waarin we wat algemene informatie kregen over japan en matsumoto. Als laatste hebben we ook wat algemene oefeningen japans gemaakt.
Het derde uur (vanaf 13:00) hebben we vanalles gedaan, gepraat m・de prof, wa leesoef gemaakt, ... kweet't eil nie zo heel goe niemeer -_-
Het vierde uur ben ik naar een keuze-les Japanse uitdrukkingen geweest, om te zien of da te doen was. tWas'n interessante les, en te doen om te volgen, dus kgan die blijve volgen dees semester.
Hierna was ik oorspronkelijk van plan ook de keuze-les "relatie tussen Japan en Korea" te volgen, maar ik was het wat moe en heb het dan maar gelaten :-p
Voor de rest heb ik die vrijdag niks speciaals meer gedaan denk ik.


14 oktober 2006 (zaterdag)
Vandaag nog wat gewinkeld, naar de bib gweest om er de pc's te gebruiken, wat in mijn japans boek over gakuryoku teika (weet der gn echt goei nederlands vertaling voor) gelezen, ...
Vandaag was er een vriendin van Wim uit Tokyo de een paar dagen naar Matsumoto kwam en daar zen we savonds iets mee gan drinken. wZen naar de Irish pub gweest, twas daar live jazz die avond (da vonk best wel te pruimen eigenlijk, lekker chillen :-)). tWas'n leuke avond.


15 oktober 2006 (zondag)
Vandaag heb ik een mijn lakens met de hand gewassen omdat ik schrik had dat ze zouden verven, en het was maar goed ook, zo bleek, want ze verfden ongelofelijk. Rond de middag ben ik naar het internationaal centrum geweest om de mensen thuis wat op de hoogte te houden.
In de namiddag ben ik er met de fiets op uit getrokken en heb ik een fietstochtje van anderhalf uur gemaakt door de rustige kleine wegjes van Matsumoto, richting de bergen. Het weer was er ideaal voor, lekker warm, en het was een zalig fietstochte. Schone huizen en tuinen, gezellige kleine wegjes, geluid van krekels, vogels en andere insecten van alle kanten (hoewel ik mn mp3speler bij had en er dus niet veel van gehoord heb, makom :-p), een schrijn hier en daar, ... kVond't echt leuk ^_^
Uit luiheid ben ik voor het avondeten in de MacDonalds gaan eten. En voor de rest is er deze avond nie zoveel speciaals meer gbeurd.


Wat volgt...
Morgen heb ik het mijn tutor af gesproken, om dat papieren voor de gas en de electriciteit te helpen invullen, want ik kan er niet zo goed aan uit. Verder zijn er deze week (in japan begint de week blijkbaar al szondags, da heeft doordak da nie wist al een keer tot een klein misverstandje geleid :-)) de ander vakken die ik voor de eerste keer ga krijgen. Hoe mijn lessenrooster er juist uitziet post ik hier later nog wel.


Tot zover deze update.
Gegroet mensen in het belgenland en tot de volgende :-)
-Jipo-

Geen opmerkingen: