dinsdag, oktober 24, 2006

古代砲術演武

Vorige zondag (22 oktober) was er bij het kasteel van Matsumoto. Het was de 50ste keer dat dit festival gehouden werd. Op dit festival werden voor het 18de jaar 古代砲術演武 (kodai houjutsu enbu) uitgevoerd. Een mooie vertaling hiervan heb ik niet, maar door de woorden afzonderlijk te vertalen krijg ik: military gunnery excercises from ancient times. tIs nie eens in't nederlands, sorry, maar ik wist nie hoe ge gunnery in't nederlands zegt, dusja :-p

Wa der concreet gebeurde was hetvolgende. Der ware drie groepen mensen die gekleed waren in samurai-achtige kleren van tijdens de (ik dacht) Edo-periode (drie verschillende stijlen kleren dus). Deze voerden ombeurt schietoefeningen (om het toch een naam te geven) uit. Hierbij gingen ze in verschillende formaties staan (vb. op een rij rechtstaand; op een rij waarbij de eerste persoon staat, de tweede gehurkt zit, de derde staat, ...; enz.) en vuurden ze hun wapens af (soms allen samen, soms ieder om beurt). Leuk aan hierbij was dat de wapens elke keer opnieuw herladen moesten worden (nl. aanstampen (waarom weet ik nie just), buskruit derin, lont klaarhangen, ...).

Buiten de schietoefeningen was er ook een groep mensen die op een hele hoop trommels (waarschijnlijk hebben deze een speciale naam, maar die ken ik niet) speelden. Echt cool om te zien en te horen vond ik.

Om af te sluiten enkele foto's van het gebeuren.





Da op de foto hierboven was een aanzienlijk groot geweer. tWoog rond de 25kg ofzo en als da afgevuurd werd gaf't echt wel een harde knal. De persoon die da afvuurde werd telkens (jaja, ze hebbe da meerdere malen afgevuurd :-)) toch wel'n stuk achteruit.

Geen opmerkingen: