donderdag, oktober 12, 2006

De eerste school-activiteiten

Terwijl de belangrijke dingen waar ik mij vorige week mee bezig gehouden heb, te maken hadden met het in orde brengen van allerlei zaken om hier een jaartje in Japan te kunnen doorbrengen (bankrekening, gsm, registratie, ...); zijn deze week de school-activiteiten begonnen.

Maandag was het een feestdag, dus toen was er niks, dan dinsdag begon het. In de voormiddag moest ik op school zijn en werd er ons informatie gegeven over de verschillende taalcursussen die er waren. Verder waren er wat papieren om in te vullen in verband met onze verwachtingen van de taalcursus (om deze daarop af te stemmen), en ook een test om onze kennis japanse grammatica na te gaan (ook om daar de lessen op te kunnen afstemmen). Met deze activiteiten was de voormiddag gevuld.
Vandaag (woensdag) kregen we weer informatie, deze keer over de universiteit zelf, Matsumoto en Nagano. Na deze informatie volgde een korte rondleiding rond de campus. Na smiddags in de shokudo (het studentenrestaurant) gegeten te hebben volgde er een kanjitest, om onze kennis van Kanji te testen, zodat ze de gebruikte teksten in de lessen daar een beetje op kunnen afstemmen. In de shokudo heb ik rijst met beef-stew gegeten, die'k btw vree lekker vond :-) Hierna wou ik nog de niku-jyaga ("vlees en aardappelen", dus een gerecht bestaande uit patatten, vlees en ook groenten) proberen, maar omdat ik deze nie kon vinden is het bij de beef-stew gebleven.
Verder ben ik nog naar de pcklassen geweest (om mijn blog eens aardig te updaten), in een winkel van't univ mij een boterhammen-pakket gaan halen als avond eten, en heb ik de was nog eens gedaan. In tegenstelling tot de vorige keer, toen sommige dingen niet proper geraakt waren en sommige kledingsstukken nog een geurtje hadden, lijkt nu alles wel tegoei gewassen te zijn. Da boterhammen-pakket (knoem't zo bij gebrek an'n ander woord), bestaat uit drie boterhammen met vershillend beleg. Een met kaas en hesp, een ander met tomaat, ei en komkommer (voor zover ik weet) en een derde met een vis-slaatje (tonijnsla-achtig). kVind't lekkere boterhamme, die'k zeker nog meer ga eten :-) (Toen'k die gister gekocht had, vonk die m・kaas en hesp nie zo goe, door een te grote hoeveelheid hesp, maar vandaag was'm wel lekker :-))

Dan kort over morgen, dan is er een mondelinge test (nog steeds om ons niveau japans op te meten. Ook is een openingsceremonie om het begin van de lessen in te luiden. Vanaf overmorgen (vrijdag) beginnen de taallessen voor ons. De extra lessen die we kunnen volgen, over de Japanse maatschappij en mensen bv. die zijn echter al begonnen. De vakken die ook Japanse studenten kunnen volgen, die zijn ook al een paar weken bezig. Dus als ik daar een van wil meevolgen, dan heb ik wa catching up to do :-)


Greetz,
Jipo

1 opmerking:

Anoniem zei

Volgens mij begin je nu toch stilaan de Belgische frieten ontzettend hard te missen ...