zaterdag, januari 06, 2007

Oudjaar in Tokyo (01 jan)

Voila, onze laatste dag in Tokyo, het zit er weer op. Maar we hadden de laatste bus terug naar Matsumoto, dus hebben we ook vandaag nog vanalles gedaan.

a) Asakusa
De wekker liep zoals altijd om 09:00 af. Buiten het gewoonlijke eten, douchen en ons klaarmaken, kwam er nu nog het pakken van onze kabassen bij. En hierbij hadden Manyee en zeker ik een probleem, nl. teweinig plaats om al onze aankopen in te steken. Het is uiteindelijk een propvolle rugzak, een grote zak met winkelwaar en een kleinere zak met wat vuile was, een paar schoenen, eten voor de dag en nog wat kleinigheden. Na elk nog onze mails gechecked te hebben zijn we om 11:00 uitgechecked en vertrokken.


b) Shinjuku
Vanuit Asakusa zijn we eerst met de metro naar Shinjuku gegaan. Best een gesleur met al die baggage. Deze vele baggage was ook de reden voor de tussenstop (want we waren van plan naar Harajuku te gaan) in Shinjuku. We hebben daar onze baggage in opbergkastjes (waar ge voor 300Yen uw baggage een dag kunt veilig achterlaten) gestoken hebben.


c) Harajuku
Na dit gedaan te hebben zijn we door gegaan naar Harajuku, onze bestemming voor de dag.

Meiji Jingu (Meiji Schrijn)
De hoofdreden waarom we gingen was dat we de Meiji Jingu wouden bezoeken. Toen we er aankwamen zagen we een grote menigte aan schuiven voor een gebedje te doen bij de tempel. Even twijfelden we of we dit ook zouden doen, want gisteren hadden we deze Japanse gewoonte al eens meegemaakt. Maar omdat we speciaal naar de Meiji Jingu gekomen waren konden we het beter tegoei doen en nog eens met de Japanners mee doen. Zo vond William, en hij had gelijk.

Daar stonden we dan, weer tussen een menigte japanners, geduldig aan te schuiven. Het was ongeveer even ver aanschuiven als de dag ervoor. Deze keer ging het zelfs iets sneller (1h10). Deze keer was het geldsmijten nog indrukwekkender als gisteren. Ipv de gewoonlijke geldbak die bij tempels staat was er een enorm wit laken waar mensen geld op konden smijten. Voor de grote menigte die tegelijk geld smeet was een geldbak trouwens niet doenbaar.

Na ons geld gesmeten en ons gebedje gemaakt te hebben, hebben we wat in de buurt van de tempel rondgewandeld. Zo kwamen we bij een soevenierwinkel met ernaast een hoop kraampjes zoals gisteren. We hebben er wat soeveniers gekocht, wat kraampjes-eten gegeten en we waren klaar.

Ik ergens in het Meiji Jingu complex.

De Meiji schrijn zelf.

Het grote witte laken met geld erop.

De menigte net met bidden klaar zijnde mensen.

Wat het juist is weet ik niet, maar het zijn bedrijven die dit, voor
een aardige som geld heb ik gehoord, aan de tempel schenken
voor goed geluk (en mogelijk ook om reclame te maken?).

Sake vaten als donatie aan de Meiji jingu.

Men koopt een houten plankje, schrijft er zijn wens
op en hangt deze aan dit bord. Dit ook voor goed geluk
en het uitkomen van de wens, veronderstel ik.
(Ik ben geen kenner van dit soort dingen)

Takashita street
Omdat het nog maar iets na drie was, hadden we iets nodig om de tijd te vullen. Terug opweg naar het station merkten we dat, hoewel het Nieuwjaarsdag was, alle winkels open waren. Beter nog was het in al deze winkel nieuwjaar-sales, oftewel koopjes. We besloten daarom een paar uurtjes te gaan winkelen. Manyee, in de ban van fuku-bukuro (een zak met varia inhoud; het kosten weinig en der zit voor een aardig deel meer geld in dan da ge betaald; de catch is da ge nie weet wa der in zit; btw. of deze dingen echt fuku-bukuro noemen eet ik niet, maar Manyee noemde ze zo) ging haar weg en ik en William de onze.

In Takshita street was er een winkel waar ik lang wou, nl. de Jeans Mate. Vorige keer had ik er een vest zien hangen dat ik uiteindelijk niet gekocht had. Hier had ik spijt van en ben het dan toch gaan halen. Verder hebben we een hele tijd in de 1OOYen-shop daar gezeten en voor de rest gewoon wat rondgewandeld. Ik heb mij bijna laten verleiden om een ijzeren vinger (zo iets om over je vinger te schuiven) te kopen. Die dingen heb ik altijd al cool gevonden.


d) Shinjuku
Om 17:00 zijn we terug naar Shinjuku gekeerd. Er reste ons nog steeds een drie-tal uur voor ons vertrek.

Eerst zijn we naar een grote electronica-zaak gegaan waar ze van die foto-afdruk-apparaten hadden waarbij je op 1 fotoblad 6 (of meer) foto's kon afprinten voor 30Yen. Toen we naar Akihabara zijn geweest hadden we deze ook al eens gebruikt. Best leuke machines vond ik. 20 meter uit de winkel schoot het mij tebinnen dat ik mijn geheugenkaart in het machien vergeten was, typisch Kevin. Ik vlug terug om het te gaan halen (het was er nog).

Hierna hebben we een dik anderhalf uur in een MacDonalds gezeten, wat tijd doorbrengen. Ik en William gekaart, Manyee haar hoofd wat gerust.

Als laatste voor ons vertrek zijn we in een Yoshinoya onze laatste Tokyo-maaltijd gaan nuttigen.

Om 20:20 vertrok de bus naar huis, rond 23:30 aankomst in Matsumoto. Daar een taxi gepakt het Internationaal huis en de trip zat erop.

Geen opmerkingen: