dinsdag, januari 30, 2007

Don't forget to floss

Alright, een kleine twee maand en 6 tandartsbezoeken verder dacht ik nog eens een update over mijn hele tandarts-ervaring hier in Japan te geven.

Zoals ik in december al zei, bleek uit de röntgen foto van mijn gebit dat een heel deel van mijn tanden donkere vlekjes hadden. Het waren er nog maar kleine, zei de tandarts, maar ik kon ze beter nu laten "maken" in plaats van te wachten en het als maar meer van mijn tand stuk maakt. In het totaal zou er aan 12 tanden (denk ik) iets gedaan moeten worden (al mijn kiezen). Ondertussen zijn er al 8 gedaan.

Hoewel hij eerst zei dat het slechts kleine plekjes waren, was er bij mijn vorig bezoek toch een tand (links onder achteraan) waar een vrij grote slechte plek in zat, bijna tot aan de wortel van mijn tand. Als ge da zo ziet, dan verschiet ge wel toch wel ff. Hier in Japan was't trouwens ook de eerste keer dat ik mijn tand in het midden van zo een uitboor en opvul procedure te zien kreeg. Ik zag dan mijn tand met daar een ferm gat in geboord, heel raar om te zien.

Dan iets anders. Zoals ik ooit als eens vermeld heb, heb ik sinds eind december redelijk wa last gehad van pijn aan mijn tanden na gegeten te hebben. Telkens als ik at (vooral bij warm eten) kreeg ik pijn aan mijn linker onder kiezen. Da was zeer ambetant. Door geen tussendoortjes meer te eten en na elke maaltijd direct mijn tanden te poetsen is die pijn wel geminderd, ma soms was deze er hoedan ook nog steeds. Ik had dit al eens aan de tandarts gemeld, en toen zei hij dat het mogelijk kwam door een opening tussen mijn laatste kies en wijsheidstand, waar vuil tussen zou kunnen zitten. Hij zei zelfs iets van mogelijk die wijsheidstand te trekken, wat ik helemaal geen leuk idee vond. Uiteindelijk bleek dit niet de oorzaak te zijn. Bij mijn vorig bezoek heb ik hem gevraagd om eerst mijn twee links onderste achterste kiezen te bekijken, omdat het deze waren die pijn leken te doen. De achtersta tand was deze met de grote slechte plek in die ik hierboven zei. Da verklaard mogelijk de pijn die ik voelde. Nu vandaag, een dag verder, kan ik nog nie tegoei zegge of die pijn weg is, ma na wat dingen gegeten te hebben die vroeger voor pijn zorgde, heb ik nog niks gevoeld. Dus das goe nieuws :-) Slecht nieuws is echter da er in de plaats een ambetant gevoel is gekomen als ik harde dingen eet (vb. cornflakes). Als ik daarop bijt, is het precies alsof ik de druk van die vulling tegen de wortel van mijn tand voel (en da nbeke pijn doet). Dus helemaal opgelost is het nie, ma tis toch al beter als eerst. Ik hoop da ik alleszins geen last meer heb bij't eten van warm eten, makom.

Dan verder ook nog even zeggen da mijn happy uitspraak over de pijnloosheid van de spuiten hier in Japan wa voorbarig waren. De keren na die post heb ik ze telkens gevoeld. Nie da't hard pijn deed ofzo, ma'k wil gwn zegge da'k er ook nie niks van voelde.

Dan als laatste iets over de titel hier. Toen ik eerst vernam da der zoveel tanden waren met plekjes op, verschoot ik wel. Het was namelijk niet dat ik mn tanden niet poetste (hoewel ik toegeef niet na elke maaltijd (een keer per dag was genoeg), maar zo zijn er wel meer mensen), en toch zoveel plekjes. Maar de plekjes bevonden zich allemaal tussen twee tanden in, de plaatsen waar een tandenborstel niet bij kan. Om dus dit soort gaatjes te vermijden, zou je moeten flossen, iets wat ze me bij de tandarts zelf ook gemeld hebben. Mjaja.


Sorry da't zo'n weinig gestructureerde post geworden is.

Greetz,
Jipo

Geen opmerkingen: