zondag, december 17, 2006

Christmas party

Vandaag was er dicht bij het Internationaal Huis een kerstfeest (inkom: 500YEN). Er kwamen zowel buitenlandse studenten als Japanners. Speciaal aan dit feest was dat de buitenlandse studenten eten zouden klaar maken typisch voor hun land. Iedereen kon erna dan eten van de verschillende landen (7 in het totaal) proeven. Men heeft ons gezegd om genoeg klaar te maken voor zo'n 50 man (er waren 100 aanwezigen), vrij veel leek ons.

De Belgen zouden klaarmaken: friet-stoofvlees en zoete pannekoeken/eierkoeken.

Om 13:30 begon het klaarmaken van het eten. Ik en Manyee stonden in voor de frieten, Wim voor het stoofvlees en David voor de pannekoeken.

In verband met de pannekoeken:
  • er was geen kom die groot genoeg was voor al het deeg in klaar te maken. Zelfs voor de helft van het deeg waren ze vrij klein (omdat het deeg geklutst moest worden en het anders zou morsen.
  • de bloem die we hadden klonterde vrij hard en met een klopper kregen we die der nie echt uit. Uiteindelijk hebben we een mixer gekregen.
  • Het bakken van de pannekoeken duurde langer als verwacht, zodat we slechts de helft van wat we gekocht hadden klaar gemaakt hebben.
  • Over het resultaat, het ware lekkere goed gelukte pannekoeken.

In verband met het stoofvlees:
  • het was stoofvlees met een bier-saus.
  • Om toen het stoofvlees bijna af was de saus wat in te dikken, had wim wat dikmiddel (boter+bloem) gemaakt. Toen hij dit bij de saus deed bleven er echter (vrij veel) bloemklonters inzitten die niet wouden oplossen. Da was wel spijtig. Ma de saus is hoe dan ook ingedikt en qua smaak merkte ge der niet veel van (tzat der enkel een beetje raar uit).
  • Het vlees zelf was heel goed, lekker mals.
  • Qua smaak was de saus goe.

In verband met de frieten:
  • Het was een hele hoop patatte da we gekocht hadden. Het schille hiervan duurde wel even.
  • Dan het snijden ervan in frietform, zonder machien gelijk we thuis hebben duurde da wel wa langer. Met een mes elke pattat in reepjes snijden ... njah. Qua vorm viele ze uiteindeljk best goe mee vond ik.
  • Als frietketel hadden we een gewone kookpot, gevuld met sla-olie. En om de frieten eruit te vissen hadde we een gewone schuimspaan (een vrij kleine dan ook nog). Na een tijd zijn we overgeschakeld op een ... lap, kweet't woord ernie voor ... zeef-achtig iets met een handvat, da was groter en ging een pak beter.
  • Over de manier van de frieten te bakken wisten we dat we ze eerst een keer moesten voorbakken en vervolgens nog een keer. Maar daar hield het ook mee op. Hoelang moet het voorbakken? Hoelang de tweede keer? Is het voorbakken langer dan het de tweede keer bakken? We hebben vanalles geprobeerd, vb. eerst kort (5 min) voorbakken, en dan de tweede keer bakken tot ze klaar waren (dit duurde dan vrij lang, meer als een kwartier), maar deze frieten waren neit zo goed. uiteindeljk bleek langer voorbakken beter te werken. Dan de tweede keer bakten we ze gewoon tot ze goudbruin begonnen te worden.
  • Voor het uitscheppen van de frieten hadden we een aantal ijzeren bakken (om de frieten in te doen). Om het vet van de frieten wat te absorberen had ik er keukenrol ingelegd. Dit zorgde voor een klein incident. Voor het overscheppen van de frieten naar de bak, hadden we deze dicht bij de kookpot en dus ook bij het vuurgezet. Terwijl wij aan het zwoegen waren om met de kleine schep de frieten uit de pot te vissen schoot ons keukenrol opeens in de fik. Wij da met onze schep proberen uit te kloppen, ma da werkte langs geen kanten. Wij met de bak naar de lavabo om het vuur te blussen. Verbrand papier en water op de helft van onze frieten. Da bracht drek wel leven in de brouwerij, zo'n vuurtje. Hierna hebben we het dan zonder keukenrol gedaan.
  • Aan onze stand hadden we twee grote en een klein vuurtje. De twee groten waren een hele tijd in gebruik voor de pannekoeken en het stoofvlees. Hierdoor konden we pas vrij laat aan de frieten beginnen. Het gevolg was dat toen het tijd was om het feest te beginnen we nog maar minder als een vierde van onze gesneden frieten gebakken hadden. Spijtig, maarja. Een gevolg hiervan was ook dat de frieten bij de belgië-tafel vrij snel op waren.


Het feest zelf dan.

Het begon zoals gewoonlijk met een aantal speeches en een korte voorstelling van het eten van elk land. Hierna ging men over tot een toost (kanpai) en het eten der voedsel.

Doordat het nadat het eten op het tafel gezet is nog even duurde voor men begon en doordat er dan nog eens speeches volgden, was het eten op de tafels vrij koud toen we eraan begonnen. Hoewel dit voor de sushi op de Japan-tafel geen probleem was, zijn frieten, stoofvlees en pannekoeken vele lekkerder als ze warm zijn.

Na de toost is iedereen dus beginnen eten van het verschillende voedsel. Omdat ik niet zo graag koud eten (dat normaal warm gegeten wordt) eet, heb ik niet zoveel van de verschillende "dishes" geproefd. Buiten de kippensoep van indonesië (die heel lekker was), vond ik het eten dat ik geproefd heb ook niet zo geweldig eignelijk. Ik heb mijn tijd veelal gespendeerd rond de friet-stoofvlees met mayonaise van de België-tafel :-)

Na een tijd, toen ik het eten wat beu was, ben ik samen met Manyee terug naar de keuken gegaan om de rest van de frieten (een deel waren al voorgebakken) verder te bakken. Onder andere omdat door de kleine hoeveelheid die gebakken waren, de frieten op de België-tafel vrij snel op en waren en niet iedereen ze kunnen proeven heeft. Deze tweede bak-sessie lukten de frieten heel goe eigenlijk. Spijtig da van deze tweede lading nieveel meer gegeten is geweest.

Na een tijd kwamen ze ons zeggen dat de bingo ging beginnen. We hadden bij het betalen van de inkom namelijk een bingo blaadje gekregen. We zijn dan maar gestopt met bakken en meegaan doet met de bingo. Het was ene levendige bedoening, die bingo. De nummerkes werden afgeroepen en iedereen ijverig naar zijn blaadje kijken. Vanaf dat er mensen waren waren die nog maar 1 nummert nodig hadden om 5 op een rij te vormen hoorde je van overal riichi (reach, wa der op neer komt dat de 5 op een rij in je reach is). Er waren vrij veel prijzen voorhandig, zodat een hele hoop mensen, zeker de helft volgens mij, gewonnen hebben.

Het waren prijzen als een kerstman-gezicht- of een kerstman-laars-zak gevuld met koekjes enzo, een sjaal, handschoenen, thee, een fles drank, een windvlieger, ... Vanalles en nog wat eigenlijk. Dan na een tijd had ik 5-op een rij en mocht ik mijn prijs kiezen. Al de prijzen lagen in zakken naast elkaar gelegd op een grote tafel. Het leuke aan deze bingo was dat je niet kon zien wat je als prijs koos. Er lagen veel zakken van dezelfde winkels. Maar er was een groene zak bij en die intrigeerde mij. Het is dan ook die die ik gekozen heb :-) Ik opende mijn zak en ... het was een T-shirt. Je kijkt maar naar de foto hieronder voor te zien wat voor T-shirt. Een andere belg had een pet gewonnen. Maar hij kon er eigenlijk niks mee doen en heeft hem dus weggegeven. Na een trek-gevecht (om de pet) tussen mij en Manyee heb ik hem meegenomen.

Die bingo was een heel levendige en leuke bezigheid, vooral het laten zien van prijzen erna.

Nade bingo liep het feest zowat op z'n einde. Toen ik mijn prijs in de keuken aan het wegleggen was, zei men mij dat er nog veel eten over was en dat ik als ik er iets van kon gebruiken het mocht meenemen. Gratis eten is altijd handig en dus ben ik eens gaan neuzen :-) Wat mij direct aan stond waren appels en wortels, dingen die ik hier niet zoveel koop omdat ik ze wat duur vind. Verder heb ik ook een vierde van een sla en nog wat dingen meegenomen.

Als laatste hebben we alles wat we in de keuken gebruikt hebben afgewassen, nog een beetje nagepraat en zijn we naar huis gegaan. tIs een heel plezant kerstfeest geweest :-)


Foto's:

Onze stand in de keuken. Yamamoto-sensei en haar zoontje (zie foto) waren ons aan het helpen met het schillen en snijden van de frieten.

In't midden ziet ge Yamamoto-sensei.

Een paar fotos van de keuken toen het er het levendigs't was. Een hele hoop mensen liep er toen rond :-)


Ik en Wim.

Enkele fotos van de zaal met voor elk land een tafel. (Btw: let op de oude vent op de foto's)
Vooraan was er Koreaans eten. Achteraan van links naar rechts: Belgisch, Mongools en Japans eten.
Echteraan van links naar rechts: Japans en Indonesisch eten.
vooraan van links naar rechts: Chinees eten en een tafel waarvan ik het niet meer weet.

De België-tafel met frieten, stoofvlees en pannekoeken.

Zie hier, de oude vent die hiervoor ook op de foto's stond. Wat doet hij daar op de grond? Wel, op zijn gat gevallen zijn. Naar het schijnt was hij hiervoor vrij marginaal bezig door een bento-doosje tevoorschijn te toveren en een kom van onze frieten erin te kappen, hierbij de helft ervan op de grond te "misplaatsen". Wat later kreeg ik hem in het oog en stond hij vrij wankel recht te staan. Dan opeens doet hij een stap achteruit, en nog een, en nog een en toen viel hij op zijn gat. Hij lag daar dan op zijn rug tot dat iemand hem recht heeft moeten helpen. Hij leek zat te zijn, echt marginaal. Om hem te helpen werd hem vervolgens water aangeboden waarhij van dronk en het naar't schijnt trug uitspuwde. Da bracht wel leven in de brouwerij daar :-D

Ik, met mijn T-shirt en petje, en de Daniel, met zijn cadeau (nl. gevulde kerstman-face).

Nogmaals ik en mijn T-shirt, pet en door een meisje daar gewonnen sjaal.


Het opkuisen der Belgische kook-stand.

Geen opmerkingen: