dinsdag, december 05, 2006

Japanse volksmuziek

Vandaag (5 december '06), ging de les "Traditionele Japanse cultuur" over Japanse volksmuziek (にほんの民謡, nihon no minyou). De les ging voor de verandering door in het leslokaal hier in het Internationaal Huis. Als gasten waren er twee mannen die de Shakuhachi (尺八) en een vrouw die de Shamisen (三味線) bespeelde.

De les begon met een korte uitleg over Japanse volksmuziek, maar deze bleef zeer sumier. Vervolgens ging het over tot een demonstratie van deze volkmuziek, gespeeld op de shamisen en de shakuhachi. De vrouw zorgde ook voor bijhorende zang. we hebben van een 5-tal liedjes kunnen genieten. Hoewel shamisen-muziek me de eerste keer dat ik het hoorde (niet vandaag) raar in de oren klonk, vind ik het nu zeer aangenaam om naar te luisteren. Rustgevend eigenlijk.

Als laatste onderdeel van de les, kregen we allen de mogelijkheid om eens een shamisen te proberen. Heel plezant vond ik het, om er wat op te experimenteren. Na wat oefenen kon ik het begin van het liedje "Sakura" (heel bekend traditioneel liedje in Japan) spelen. Ik trots op mezelf :-D

- Jipo -

Geen opmerkingen: