zaterdag, december 23, 2006

Tweede tandartsbezoek

Zoals in de post over mn vorig tandartsbezoek te lezen valt, waren der wel meer tanden in mijn mond waar zich een onkuis plekje begon te ontwikkelen. Omdat het beter/makkelijker/goedkoper was om deze nu te laten "maken", heb ik besloten het zo te doen. Ik heb dan een afspraak gemaakt voor een eerste (van meerdere) bijwerkingen. Op 21 december 2006, was deze afspraak.

Enkele dingen over deze afspraak:
  • Vandaag heeft hij (de tandarts) twee tanden bijgewerkt. Er waren in't totaal 14 waar een vlekje te zien was (op de röntgen-foto), dus nog 6 sessies te gaan en mijn gebit is terug in orde. Da is wel in de veronderstelling da ik tege da de laatste tanden bijgewerkt zijn de eerste nie terug plekjes aan het ontwikkelen zijn :-p
  • Deze keer kwam er verdoving aan te pas. tWas lang gelede da'k nog verdoofd zen gweest bij de tandarts, was wel leuk om nog is meegemaakt te hebben :-D Dan een belangrijke opmerking bij deze verdoving is da ik de spuit dervoor helemaal nie gevoeld heb. In België spuite ze der eerst zo'n verdovende spray op, zoda ge't minder voelt, ma ge voelt't nogaltijd. Hier in Japan voelde ik echt niks, das was zeer vreemd. Ik gespanne wachten op de prik, en opeens neemt hij zijn spuit weg, het was al voorbij :-D
  • Tijdens zijn bijwerken gebruikte hij opeens een instrument da'k nog nooit eerder gezien had. da was iets da hij rond de tand waar hij aan an't werke was zette om dervoor te zorge da de vulling nie tege de andere tanden zou gaan plakken. Het beetje disturbing'e deraan was da ik toenk daar lag da instrument vrij hard uit mijn mond zag steken. Vreemd om te zien. Ok, ik kan't blijkbaar nie echt goe uitlegge, maja :-)
  • Buiten de kleine boor die ik in België ook al ge-experienced heb, gebruikte hij ook een groffere boor. Da miek kei veel lawaai en deed mn gebit redelijk vibreren. Da's ook een beke disturbing in't begin.

Enkele dingen over ivm de verdoving toen'k trug op mn kamer was:
  • Ik kon niemeer fluiten.
  • Ik kon niemeer fatsoenlijk aan mn koffie slurpen. Als ik een lepelke koffie in mn mond stak moest ik kei veel moeite doen om nie te smossen, mn lippen sloten mn mond niemeer tegoei af.
Enkele dingen over't resultaat:
  • In't begin kon ik langs de ene kant niemeer tandenknarsen. Ondertussen is't een beke truggekomen. Ik zeg nie da da goe is om te tandenknarsen, of da ik da vroeger veel deed. Omda'k da dervoor wel kon, wil'k gewoon da'k da nu nogaltijd kan :-)
  • De gladheid van de "gemaakte" tanden is nie tzelfde als die van mn originele tanden. mn gewoon tanden zijn glad, en de nieuwe ... nie zo echt, das zowa groffer. Nu 'n paar dage later voele ze toch trug een beke gladder aan eigenlijk, maar of ze tzelfde worden als eerst ... I wonder.

voila, da was't zowa :-)

- Jipo -

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ja, dat dingetje (hoesje) dat ze rond je tand plaatsen om te zorgen dat de vulling er niet uitpuilt is het lastigste!

Het tandartsbezoek viel blijkbaar al bij al goed mee!

Hier doet een prik ook geen pijn hoor, zal ik je het adres van onze tandarts geven? ;-)

Jipo zei

Bij onze tandarts in België doet de prik ook niet om te zeggen pijn, maar daar voel je wel wanneer de prik gebeurd. Hier voelde ik dat zelfs niet.